onsdag 12. mars 2008

Skolebibliotek, ressurssenter, læringssenter


Det begynner å haste med å definere hva som menes med skolebibliotek fra kunnskapsdeparetmentets side. Og at departementet våger å definere retningslinjer og minstekrav til innhold i skolebiblioteket.Det er ikke mye som er hellig i Norge lenger, men det ser ut til at lokal styringsrett er absolutt ukrenkelig. Det resulterer i at man kan lyse ut stillinger som denne på Bergeland videregående skole i Stavanger. Det er skolebibliotekarstillingen som lyses ut her - og det er mange interessante oppgaver som skisseres, og mye bra om samarbeid, men det står lite om samlingsutvikling, informasjonsgjenvinning, bibliotekfaglige oppgaver som registrering og hjelp til informasjonshenting, kildekritikk osv. Og hva med kompetansen det søkes etter? "Relevant utdanning og praksis kan være pedagog, bibliotekar, journalist eller lignende."!!?? Dette viser at det slett ikke står så veldig bra til med skolebibliotekene i videregående skole heller, selv om det er bedre enn i grunnskolen. Og det viser også at vi må arbeide med kompetansespørsmålet når det gjelder skolebibliotekarer her til lands.
Jeg mener bestemt at så lenge departementet ikke vil arbeide med noen bindende retningslinjer/minstekarv til skolebibliotekstandard pga den hellige lokale styringsretten arbeider vi som brenner for skolebiblioteksaken i en bratt og tung motbakke.

1 kommentar:

Tereza sa...

Kult ser att du har en blogg. Spennende tema dette. Har du sent det som leserbrev til avis? eller bibliotekforum. Tereza