mandag 10. mars 2008

Ny vår, nye muligheter

Det har vært en lang og våt, ikke spesielt god vinter for meg. Aktiviteten på bloggen har regnet vekk, eller i allefall ligget brakk. Men i dag har jeg jobbet litt med et innlegg jeg skal ha om web 2.0 i undervisningen på personalseminaret skolen vår skal ha etter påske. Web 2.0-skolen er slutt, og jeg prøver å trekke ut det viktigste av det jeg har lært der og tenke meg hva vi kan bruke her. Jeg har prøvd meg med et leseprosjekt med egen lesewiki i år, ikke veldig fancy, men et første forsøk som gikk ganske bra, selv om vi gjerne kunne hatt flere lesere. Likevel, dette var første året med denne typen "fritt leseprosjekt" helt og holdent initiert fra skolebiblioteket. Noen erfaringer har jeg gjort, og håper å gå videre med det neste år. Du kan besøke wikien vår her.
Ellers har jeg prøvd ut bildebehandlingsprogrammet Picnic i dag. Det er et gratis program som jeg gleder meg til å få presentert for lærerne. Jeg tror det kan bli greit å bruke i vår sammenheng fordi det er lekkert, lett å bruke, veldig intuitivt, og har en del morsomme effekter. Det har nok ikke alle mulighetene Photoshop har, men vi kan justere størrelse, croppe, fjerne røde øyne, justere skarphet og farge + legge til rammer, tekst og andre effekter enkelt. "Lett å bruke" er et stikkord man ikke skal forakte. Se bare på bildene fra biblioteket "mitt":

Ingen kommentarer: