mandag 26. november 2007

Kompetanse og skolebibliotekarer




Jeg har tenkt mye på dette etter at jeg var i USA. Hvem er ansatt i skolebibliotekene våre? I følge den nye rapporten om skolebibliotek http://www.utdanningsdirektoratet.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=2678
har 60% av bibliotekarene ved videregåene skoler bibliotekutdannelse på bachelornivå, og 11% ved grunnskolen.Hver 4. bibliotekansvarlige har i tillegg minst en halvtåreseining i bibliotekkunnskap. Det vi ikke vet er hvilke forutsetninger de 40% som ikke er bibliotekarer har for å ha ansvaret for skolebiblioteket i videregående skole, men jeg har kjennskap til at noen har tatt første året på bibliotekhøgskolen som fjernstudium.. I grunnskolen er det som oftest lærere som har ansvaret - i videregående den som rektor og annsettelsesråd finner det betimelig å ansette. Vi har ingen sertifisering av skolebibliotekarer, heller ingen formelle krav til kunnskap- selv om det i utlysningstekster ofte står at man søker etter fagutdannet bibliotekar. Når en tømrer blir ansatt som lærer i byggfag i videregående skole blir vedkommende pålagt videreutdanning, -men hvis en med videregående skole, god ordenssans, som liker å lese og er glad i ungdom blir ansatt som skolebibliotekar stilles det få spørsmål om formalkompetanse. Hvem av disse har best kompetanse i den stillingen de har fått?? Kanskje dette setter det hele litt på spissen, men det er et problem at utdanningsmyndighetene i Norge tar så lett på utdanningskravene til skolebibliotekarene. Vi skal være med på å dyktigggjøre norsk ungdom for arbeidsliv og videre studier i en stadig mer informasjonsrettet verden, likevel er det altfor mange som går ut fra videregående skole uten å ha fått noe særlig opplæring i informasjonssøk og kildekritikk. Dette er bl.a. en hovedoppgave for bibliotekene, men krever en viss kompetanse av skolebibliotekarene.

Til sammenligning: Skolebibliotekarene i Michigan - eller "Media specialists" som de het, hadde bachelorgrad i pedagogikk og mastergrad i bibliotekkunnskap for å kunne kalle seg Media specialist - andre ansatte var associates - de sørget for at bibliotekene var ryddige og tok seg av mer rutinepreget arbeid - utlån mm.
Bildet viser et high-school bibliotek i Traverse City, MI. Så ryddig er ikke mitt bibliotek,men så har jeg heller ingen associate til hjelp.

1 kommentar:

Maren Brit Baadshaug sa...

Veldig viktig spørsmål. Hvordan tar vi det videre? Hele kompetansespørsmålet må tas opp i hele sin bredde. Hva har f.eks. skjedd i Kompetansenettverket for skolebibliotek? Hva kommer det til å stå i Programmet for skolebibliotekutvikling?