fredag 2. november 2007

Skolebesøk i Michigan

Første stopp, mandag, var på en Junior High School (tilsvarer vår ungdomsskole)i Traverse City-området nord i Michigan. Skolen hadde over 1200 elever (Tenk på det: 1200 12-14åringer under samme tak!!) og på biblioteket arbeidet en skolebibliotekar (Mediaspecialist) og 2 medarbeidere (Associates). Det første som slo meg da jeg kom inn var at biblioteket var utrolig ryddig og ordentlig! Biblioteket var romslig og oversiktelig, og selv om lesing og skjønnlitteratur hadde en framtredende plass var det helt tydelig at skolebiblioteket på dette utdanningstrinnet var et sted der elevene skulle tilegne seg informasjonskompetanse. Det var god plass til arbeid og studier, og en stor samling referanseverk og tidsskrift på biblioteket. Det var også tilgang til datamaskiner, og datarom med inngang fra biblioteket.
Jeg var også på en High school (videregående skole) på omtrent samme størrelse og med samme antall ansatte i biblioteket. Her hadde de akkurat da en utstilling av "Banned books" og et prosjekt knyttet til det.
Det ble lagt stor vekt på å undervise elevene i informasjonsinnhenting, søketeknikker og kildekritikk, og hvert nytt prosjektarbeid ble innledet med en time i biblioteket der temaet ble klargjort og det ble gitt råd og opplæring i hvor og hvordan elevene skulle søke fram informasjonen de trengte. Denne timen var et samarbeid mellom lærer og skolebibliotekar. Jeg var så heldig å få overvære deler av en slik time. Selv om internett hele tiden var lett tilgjengelig ble de først lært opp til å bruke andre kilder, oppslagsverk og trykt materiale og databaser skolene abonnerte på, og til slutt frie internettsøk. Slik var elevene sikret at det materialet de fant hadde akademisk troverdighet, og både kildekritikk og undervisning i å ha med gode kildehenvisninger i oppgavene ble sterkt vektlagt. Her kan nok det norske skolesystemet ha mye å lære. Vi vet at mange norske studenter kommer på universitetene uten så altfor mye kunnskap om dette.

Tirsdag var turen kommet til elementary schools - grunnskolebibliotekene. Jeg fikk være med Pat Parson, som var K-6 Library/Media Specialist for Traverse City Area Public Schools (kanskje vi kan kalle henne distriktsskolebibliotekar..). Hun hadde fagansvar for 16 skolebibliotek og reiste rundt og besøkte dem alle ca. tre timer hver 14.dag. På skolebibliotekene var det ansatt medarbeidere (Associates) som var til stede hele skoletiden, og tok seg av det daglige arbeidet. Det slo meg at dette kunne ha overføringsverdi til norske forhold. Vi vil neppe kunne få utdannede bibliotekarer eller lærere med tilleggsutdannelse i skolebibliotek i alle våre grunnskoler, men kanskje er koordinator i hver kommune??
Lokalene i grunnskolebibliotekene varierte mer i størrelse og plassering, men man var midt oppe i en rehabilitering av skolebyggene, og i alle nyrehabiliterte skoler var det lagt vekt på at biblioteket skulle være sentralt plassert og nær hovedinngangen.
Lesing og litteraturformidling hadde en større plass på disse bibliotekene, men også disse hadde gode samlinger av relevant faglitteratur. Når de yngste klassene kom på biblioteket var det ofte lagt opp til lese- eller fortellerstund, og alle bibliotekene hadde koselige lesekroker der det var plass til minst en klasse av gangen.
Et av bibliotekene var kombinasjonsbibliotek. Dette er uvanlig i USA, men ute på den langstrakte halvøya Mission Peninsula var lokalbefolkningen ivrig etter å få et folkebibliotektilbud på stedet og initierte kombinasjonsbiblioteket på skolen. Samlingen var felles, og både Pat og den lokalt ansatte mente at elevene der var heldige, som da fikk det beste av begge bibliotektyper. På dette biblioteket hadde de en temaperiode om "Trollmannen fra Oz", og biblioteket var flott dekorert. Alle klassene fikk presentert boka eller filmen på en eller annen måte på klassebesøk, de minste fikk høre en forkortet fortelling, og de større arbeidet med temaet på forskjellige måter.


2 kommentarer:

Maren Brit Baadshaug sa...

Jeg sukker når jeg leser om hvor mye vekt det legges på opplæringen i kildebruk, kildekritikk og siteringskompetanse i den videregående skolen. Og at det det legges vekt på hva de trenger på college og universitet. Når kommer vi dit?

Ellen Skaadel sa...

Det er et interessant spørsmål. For meg ser det ut som kildekritikk har en svært begrenset plass i den norske skolen. Va inne på NDLA (norsk digital læringsarena) og gjorde et søk i dag - fant en liten side om generell vurdering av kilder på internett og en lenke til en side som omtaler påliteligheten av Wikipedia. Ellers er det litt omtale av temaet på helse- og sosialfag sine sider - jeg fikk totalt 5 treff ved søk på kildekritikk i NDLA sine tekster.