onsdag 21. november 2007

Skolebibliotek, friluftsliv og rektors styringsrett...

”Noen har satset på bibliotek, noen på teknolab, noen på idrett og friluftsliv, noen på kunst og kultur osv. Elevene får dermed ulike tilbud på ulike skoler, selv om kjernen i skolene er lik når det gjelder læringsmål for elevene.” Dette sitatet er hentet fra en vurdering direktøren for Oppvekst og levekår og skolesjefen i Stavanger har gitt til et spørsmålsom ble stilt av en bystyrerepresentant i kommunalstyret. En kan saktens spørre seg selv om skolesjefen og direktøren vet hva et skolebibliotek er/skal være, og skolebibliotekets betydning for å få gjennomført kunnskapsløftet. Det står mye mer i denne vurderingen,bl.a. "Det er imidlertid også forskjeller mellom de skolene som har satset på bibliotektjenesten. Ressursbruken kan være tilnærmet lik, men bruken av biblioteket og hvorvidt det blir et sentralt element i skolehverdagen, varierer likevel mye. " Betyr dette at siden de som har satset (det sies ingenting om hvor mye...) ikke er like har det ingen ting for seg å satse?? Det hele munner ut i at siden skolene i Stavanger har innført frihetsledelse kan man ikke komme med normer eller standarder for skolebibliotek, og slik sett betyr vel dette at i Stavanger mener man at skolebiblioteket er av liten eller ingen betydning for elevene. Men hvor skal da elever og lærer få verktøy som stimulerer elevenes språkutvikling skriftlig og muntlig, og trener lesefedighetene? Og hva med informasjonskompetanse, digitalkompetanse,kildekritikk??
Vurderingen kan leses her: http://www.stavanger.kommune.no/publikum/offentli.nsf/SVGalle/C1256F65004F872BC125737700371AB5/$FILE/07049550.DOC

Ingen kommentarer: